کد مطلب:303669 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:117

جریان غم انگیز نبش قبر فاطمه زهرا
صبح آن شبی كه حضرت زهرا علیهاسلام غریبانه به خاك سپرده شد به نقل سپهر در ناسخ ابوبكر و عمر و گروهی از مهاجر و انصار بر در سرای علی علیه السلام گرد آمدند تا به قول خودشان در تشیع جنازه حضرت زهرا علیهاسلام شركت كنند مقدادبن اسود به آنها گفت: فاطمه را دیشب به خاك سپرده اند! عمر به ابوبكر گفت: اَلَمْ اَقُلْ لَكَ اِنَّهُمْ سَیَفْعلُونَ به تو نگفتم كه اینها چنین خواهند كرد؟

و به دنبالش گفت: لاتتركون یا بنی هاشم حسدكم القدیم لنا ابداً.

ای بنی هاشم این حسادت دیرینه شما را در مورد ما هیچگاه ترك نمی كنید... وَ اللّهِ لَقَدْ هَمَمْت اَنْ اَنْبَشَها فَاُصِلّیَ عَلَیْها. به خدا سوگند هر آینه او را از قبر بیرون آورده و بروی نماز خواهیم خواند! فقال علی علیه السلام وَ اللّهِ لَوْ رُمْتَ ذاكَ یَا بْنَ صَهّاكَ لا رَجَعَتْ اِلْیكَ یَمینُكَ لَئِنْ سَلَلْتُ سَیْفی لا اَغْمَدتُهُ دوُن ازْهاق نَفْسِكَ [1] .

پس علی علیه السلام فرمود:

ای پسر صهاك بخدا قسم اگر چنین قصدی كنی دست راست تو به تو باز نگردد یعنی دستت را قطع خواهم كرد چه اگر شمشیر از نیام برآورم تا خون تو نریزم در غلاف قرار نمی دهم و در بعضی از روایات آمده علی علیه السلام او را گرفت و سخت بر زمین كوبید و فرمود: ای پسر كنیزك سیاه خلافت كه حق من بود از من گرفتید و من به خاطر این كه مردم از دین خدا بر نگردند از حق خود گذشتم

فَوَالّذی نَفْسَ عَلِیّ بِیَدهِ لَئِنْ رُمْتَ وَ اَصْحابَكَ بَشْی ء مِنْ ذلِكَ لاَسَقْیَنَّ اْلاَرْضَ مِنْ دِمائِكُمْ. به خدایی كه جان علی در دست او است اگر تو و اصحابت قصد قبر فاطمه كنید زمین را از خون شما سیراب می كنم. ابوبكر و دیگران واسطه شدند كه چنین كاری نخواهند كرد تا عمر را رها ساخت [2] .

پس اگر محل دفن حضرت زهرا علیهاسلام را در قبرستان بقیع دانسته اند به خاطر این بود كه ذهن مخالفین را مشغول نموده و از این طریق قبر آن بانوی عصمت و طهارت برای همیشه مصون بماند و كسی نداند كه آن بانوی پهلو شكسته در كجا مدفون گردیده است.


[1] ناسخ، ج 235/1.

[2] همان.